Warsztaty kreatywne

 

warsztaty-kreatywne

Polski system edukacji dzieci i młodzieży często kształtuje w nich przekonanie o oderwaniu treści, jakie dzieci i młodzież poznają w szkole od realnego życia.
Wątpliwość i niechęć do przedmiotów szkolnych, uważanych za niepotrzebne i nudne przekładają się na malejącą, w młodym pokoleniu, kreatywność i chęć do działania.
W traktacie warsztatów: Do dzieła Ambasadorzy!!! pragniemy pokazywać praktyczną stronę naukowych i artystycznych teorii.

Warsztaty, niezależnie od tematyki i grupy docelowej podzielone są na trzy zasadnicze części. Część pierwsza jest identyczna w przypadku każdej z grup, dwie kolejne części są odmienne w zależności od szczegółowego tematu warsztatu

Część I Integracja i kreatywne myślenie
Realizowane działania:

  • Przedstawianie się prowadzących i uczestników oraz zasad pracy (tzw. kontrakt)
  • Przeprowadzenie zadania integracyjnego. Każdy z uczestników, w zależności od grupy wiekowej, ma za zadanie dokończyć zdanie: Dzisiaj czuję się jak….., Gdybym był(a) czarodziejem to…. , Życie jest jak jazda na tygrysie bo…
  • Przeprowadzenie 2-3 zadań rozwijających kreatywność przygotowanych na podstawie programu prof. Edwarda Nęcki „Trening twórczości”. Celem zadań jest pobudzenie kreatywności uczestników warsztatów. Uruchomienie procesu twórczego myślenia i rozwiązywanie problemów. Zgodnie z zasadami psychologii twórczości, twórczość ma charakter egalitarny, czyli charakteryzuje każdego z nas (każdy z normalnie funkcjonującym intelektem), różnica polega na stopniu. Dlatego tak ważne jest traktowanie twórczości i kreatywności, jak każdej innej aktywność człowieka i podejmowanie wysiłku ich ćwiczenia.

Część II Narzędziownia

Część III Zajęcia praktyczne

architekci

Oś warsztatu: Stworzenie przez dzieci projektu i makiety najlepszego placu zabaw dla nich samych. Umiejętności jakie rozwija dany warsztat: Twórcze i kreatywne myślenie, umiejętności matematyczne i projektowania przestrzennego

Część I Integracja i kreatywne myślenie 

Część II Narzędziownia

W drugim etapie zachęcimy dzieci do wspólnego burzowania. Burza mózgów zostanie przeprowadzona zgodnie z zasadami prowadząc do powstania pomysłu na najlepszy plac zabaw dla dzieci. W trakcie tworzenie projektu prowadzący zadbają o rozwój w dzieciuch umiejętności przestrzennego projektowania, w praktyce skutkującego np. zachowaniem odpowiedniej odległości między huśtawką, a kolejną karuzelą.

Część III Zajęcia praktyczne

Kolejnym elementem zajęć, będzie tworzenie przestrzennej makiety wymyślonego placu zabaw. Dzieci przy wsparciu osób dorosłych będą mogły (z papieru, plasteliny, bibuły, farb, kredek, kolorowych kartonów, patyczków, muliny) same przygotować wszystkie atrakcje i rozmieścić je na planie.
Zajęcia zakończy wspólne zdjęcie oraz jeżeli pozwoli na to czas zabawa na placu zabaw stworzonymi w trakcie zajęć postaciami. W trakcie zajęć dzieci w sposób praktyczny będą liczyły )np. ilość drzew, które trzeba przygotować), tworzyły bryły geometryczne, liczyły odległość jednego elementu od drugiego.

paseczek

detektywi

Oś warsztatu: Wcielenie się w role detektywów, którzy odkrywają tajemnice popełnionego morderstwa

Umiejętności jakie rozwija dany warsztat: Twórcze i kreatywne myślenie, umiejętności matematyczne, z zakresu fizyki, logiki oraz środowiska.

Część I Integracja i kreatywne myślenie 

Część II Narzędziownia

Część druga wprowadza uczestników warsztatów w pracę detektywa. Uczestnicy poznają podstawowe zasady pracy śledczej, poznają metody ściągania odcisków palców oraz  podstawowe metody matematyczne pozwalające na zebranie danych z miejsca zbrodni. Moduł zostanie rozszerzony o podstawowe zagadnienia z zakresu antropologii

Część III Zajęcia praktyczne

Ostatnia część pozwoli wcielić się uczestnikom w prawdziwych detektywów. Grupa zostanie wprowadzona w sprawę morderstwa. Zadaniem grupy będzie odnalezienie sprawcy i motywu morderstwa. By to zrobić konieczne będzie zastosowanie w praktyce poznanych metod w części II.

paseczek

 

archeolodzy

Oś warsztatu: Wcielenie się w role Archeologów, którzy prowadzą wykopaliska, wyklejają ceramikę lub tworzą biżuterię z brązu. Umiejętności jakie rozwija dany warsztat: Twórcze i kreatywne myślenie, wiedza o środowisku

Część I Integracja i kreatywne myślenie 

Część II Narzędziownia

Część druga ma za zadanie przedstawić uczestnikom teoretyczne i praktyczne aspekty pracy Archeologa, uczestnicy postarają się znaleźć odpowiedź na pytanie: Co może być zabytkiem archeologicznym i jak sprawdzić czy we własnym ogrodzie nie mamy stanowiska archeologicznego?

Część III Zajęcia praktyczne

W zakres praktyczny warsztatów wchodzi rekonstrukcja naczyń (jak wyglądało przed rozbiciem?), nauka tworzenie biżuterii z epoki brązu. Alternatywnie istnieje możliwość stworzenia przykładowego stanowiska archeologicznego, na którym uczestnicy poznają podstawy pracy Archeologa w terenie.

paseczek

Programiści

Oś warsztatu: Wcielenie się w rolę programistów projektujących portal internetowy dla młodzieży. Umiejętności jakie rozwija dany warsztat: Twórcze i kreatywne myślenie,elektronika

Część I Integracja i kreatywne myślenie 

Część II Narzędziownia

W drugim etapie zachęcimy młodzież do wspólnego burzowania oraz do zapisane swojego pomysłu metoda map myśli. Burza mózgów zostanie przeprowadzona zgodnie z zasadami prowadząc do powstania pomysłu na ciekawy portal dla młodzieży. Uczestnicy będą musieli wymyślić jego cel, strukturę, grupę docelową, sposoby na dotarcie do grupy docelowej oraz sposób finansowania projektu.

Część III Zajęcia praktyczne

W części III uczestnicy poznają podstawowe zasady tworzenia stron www za pomocą nowoczesnej platformy publikacyjnej wordpress oraz stworzą swoje pierwszą stronę internetową. W razie potrzeby zespół zostanie podzielony na dwie grupy. Pierwsza grupa zajmująca się projektowaniem silnika strony i druga tworzeniem publikacji i grafiki.

paseczek

fotografowie wokaliści tancerze
Część I Integracja i kreatywne myślenie Część II Narzędziownia: Zapoznanie się z warsztatem fotografa, zasadami kadrowania, fotografowania osób w ruchu, pejzaży, tworzeniem reportażuCzęść III Zajęcia praktyczne: 

W trakcie zajęć praktycznych uczestnicy tworzą swoje działa.

Część I Integracja i kreatywne myślenie Część II Narzędziownia: Poznanie techniki pracy przepony, wydobywania celowych dźwięków, frazowania, pracy nad indywidualnym stylem.Część III Zajęcia praktyczne: 

W trakcie zajęć praktycznych uczestnicy tworzą swoje działa.

Część I Integracja i kreatywne myślenie Część II Narzędziownia: Poznanie podstawowych stylów tańca, ich historii, diagnoza potencjału, zajęcia z tworzenie choreografii.Część III Zajęcia praktyczne: 

W trakcie zajęć praktycznych uczestnicy tworzą swoje działa.

dziennikarze malarze rezyserzy
Część I Integracja i kreatywne myślenie Część II Narzędziownia: Zasady tworzenia tekstów dziennikarskich, narzędzia poszukiwania tematów, sposoby przeprowadzania wywiadu, redakcja tekstu.Część III Zajęcia praktyczne: 

W trakcie zajęć praktycznych uczestnicy tworzą swoje działa.

Część I Integracja i kreatywne myślenie Część II Narzędziownia: Poznanie podstawowych technik malarskich i graficznych, kurs szkicowania, tworzenia pejzaży, portretów, karykatur i komiksówCzęść III Zajęcia praktyczne: 

W trakcie zajęć praktycznych uczestnicy tworzą swoje działa.

Część I Integracja i kreatywne myślenie Część II Narzędziownia: Zapoznanie się z warsztatem reżysera, zasadami pracy kamery, montażu, dobierania aktorów, tworzenia scenariuszaCzęść III Zajęcia praktyczne: 

W trakcie zajęć praktycznych uczestnicy tworzą swoje działa.

paseczek
Osoby, które chcą poznać szczegóły naszych działań o kontakt z naszym zespołem

e-mail: ambasadorzy@fundacjaulica.pl
telefon: (0048) 501 747 646 lub (0048) 668 417 222